Overslaan en naar de inhoud gaan

Kernactiviteiten

De missie van het NPBO is om de positie, stem en invloed van de burger bij overheidsbeleid te versterken. Daarbij kijkt het NPBO vanuit het perspectief van burgers enerzijds en van bestuurders én ambtenaren anderzijds naar wat wel en niet werkt in participatie. Bij het leren hoe burgers en overheid nader tot elkaar kunnen komen, beperken we ons niet alleen tot onze eigen ‘polder’, maar halen ook inspiratie uit andere landen.

Dat doen we door

  1. In de praktijk lerend samenwerken tussen burger en overheid te ondersteunen.
  2. Te reflecteren en dialoog te voeren over de praktijk; en inzichten te verspreiden in het veld.
  3. Onderzoek te (laten) doen naar hoe participatie op een betere manier kan plaatsvinden, aansluitend bij het perspectief en de leefwereld van burger en overheid. Met deze kennis & onderzoek voeden we de praktijk en vice versa.
Image
Schematische weergave van de visie van het NPBO

 

Lerend samenwerken in de praktijk

We geven zelf in de praktijk vorm aan participatieprocessen. We willen de ervaringen en stem van burgers daarin directer en krachtiger laten doorklinken. We vragen aandacht voor alternatieve vormen van participatie en interactie, in het bijzonder ook vormen die niet door een overheid georganiseerd worden. Deze specifieke aandacht voor burgers leidt er niet toe dat de ervaringen en vraagstukken van beleidsactoren buiten beeld raken. Dat zou contraproductief zijn. We richten ons dus nadrukkelijk op beide kanten.

In participatieprocessen gebruiken we de vorm van lerend samenwerken. Zo dragen we zelf vanuit de praktijk bij aan het onderzoeken hoe burgerparticipatie beter kan. Vernieuwing of verandering gaat gepaard met leerprocessen. Leerprocessen zijn altijd 'wederzijds', vandaar ‘lerend samenwerken’. De focus op leren in ons NPBO-werk betekent dat we ons niet verliezen in de inhoudelijke aspecten van de kwesties die in een participatieproces centraal staan (zoals duurzaamheid en de energietransitie). Ongeacht het onderwerp en de inhoudelijke details richten we ons in een participatieproces op hoe de rollen van burgers, bestuurders, ambtenaren en experts veranderen - of moeten veranderen - in nieuwe vormen van burgerparticipatie.

1

Dit leidt tot het eerste speerpunt in het werk van het NPBO. We zoeken tijdens onze werkpraktijk naar werkvormen, en rollen voor onszelf, waarmee we burgers en overheid - afzonderlijk en samen – kunnen helpen door:

  • te reflecteren op hun ervaringen en zo eerdere aannames in hun werkwijze te toetsen en mogelijk te herzien;
  • vervolgstappen te zetten om de barrières te slechten die leren en lerend samenwerken belemmeren.

 

Reflectie op de praktijk en verspreiden van inzichten

Het NPBO draagt bij aan kritische reflectie en dialoog om het leren in de praktijk te ondersteunen. Daarbij gaat het om leren tijdens en na een participatieproces. Het NPBO helpt betrokkenen over hun ervaringen met participatie en interactie na te denken en er inzichten over op te doen. Deze inzichten worden besproken in het brede netwerk van NPBO. Het NPBO maakt deze nieuwe inzichten concreet en brengt ze in de praktijk in projecten, die op hun beurt weer geëvalueerd worden. Deze werkwijze draagt bij aan de verspreiding van inzichten en kennis in het veld.

'De staat van participatie’, het project waar we momenteel aan werken, is een voorbeeld van het leren ná participatieprocessen. Inzichten opdoen en uitdragen gebeurt onder andere in publicaties, zoals het rapport dat net het licht zag, mede in opdracht van / i.s.m. NPBO: Grip op Gedoe.

2

Dit leidt tot een tweede speerpunt in het werk van het NPBO: het verspreiden van (nieuwe) inzichten en praktijkvoorbeelden. Zo brengen we de praktijk, maar ook het denken over en uitleggen wat burgerparticipatie is, verder. En willen we – veel breder dan alleen in onze eigen projecten – bijdragen aan betere en/of beter passende vormen van burgerparticipatie.

 

Onderzoek naar hoe burgerparticipatie beter kan

We kijken naar participatie-initiatieven en programma's, en hoe die de relatie tussen burgers en de overheid organiseren en vormgeven. Er is participatie van de kant van de burger, die participeert in de samenleving. Dat wil zeggen in een gemeenschap die voor hem/haar betekenisvol is. En waarin diegene energie, kennis, ervaring en betrokkenheid mobiliseert om een punt van zorg verder te brengen, ook in relatie tot de overheid.

Er is ook participatie georganiseerd door de overheid die zich bewust is van het belang van een open relatie tussen overheid en samenleving. En die zich daarom inzet voor het vormgeven van een vruchtbare uitwisseling over specifieke onderwerpen.

Het NPBO kijkt samen met onderzoekers en mensen uit de praktijk naar beide vormen van participatie en de wisselwerking daartussen. We gaan na hoe participatie op een betere manier kan plaatsvinden, aansluitend bij het perspectief en de leefwereld van burger en overheid. Op een manier die leidt tot wederzijds vertrouwen en die voor zowel burger als overheid meerwaarde heeft.

3

Dit leidt tot een derde speerpunt in het werk van het NPBO: inzicht verwerven in hoe participatie in de praktijk vorm krijgt of zou kunnen krijgen op een manier die past bij de ontwikkelingen in de 21e eeuw. Relevante vragen daarbij gaan over nieuwe rollen die burgers, ambtenaren en experts in zo’n vernieuwde vorm van participatie kunnen spelen.

 

 
Wie zijn we?
Kernactiviteiten
Raad van Toezicht
Bestuur
ANBI en jaarverslagen

 

Meer weten over participatie of heb je hulp nodig bij het kiezen van een juiste mix van participatievormen?

Neem dan contact met ons op.

Bestanden